top of page
  • Foto van schrijverLarisa

Framing van gezondheid: de manier waarop je het verkoopt

Bijgewerkt op: 7 jan. 2019

Er is de laatste tijd veel te doen om gezondheid. Tv-programma’s over maagverkleiningen, leven in de ‘blue zones’, steeds meer partijen met aanbod rondom gezondheid, workshops voor ouders etc. Is het woord ‘gezondheid’ nog iets dat als positief wordt ervaren? Onlangs gaf een klusjesman bij ons aan dat hij vond dat we maar betutteld worden. Maar ik vind het juist leuk om iedere keer weer nieuwe inzichten te krijgen.


Leren van andere partijen of ervoor zorgen dat je je lekker in je vel zit, vindt ik juist interessant en fijn. Zie dus juist het positieve er van in en haal er voor jezelf uit waar je mee verder kunt. De kracht zit in samenwerking en herhaling. Herhaling kan bijvoorbeeld gecreëerd worden door met meerdere partijen dezelfde boodschap te verkondigen. Helaas is het wel zo dat naar mijn idee de marketeers van de ongezonde producten mensen beter weten te verleiden dan van gezonde producten. Natuurlijk zijn we er altijd zelf nog bij als we de keuze maken. En je kan het zeker op een leuke manier brengen als je het maar weet. Zo was ik bij een kinderopvangorganisatie om aan de slag te gaan met gezonde tussendoortjes. De kinderen vonden het geweldig om fruit egeltjes, fruitspiesen en fruitbloemen te maken. Alles ging daarna super snel op. Zelfs kinderen die bij ons komen spelen, vragen of ze zo’n fruitbakje mogen, zoals mijn zoontje mee naar school krijgt. Het gaat om de manier waarop je het verkoopt.


Een gezonde samenwerking is een ander verhaal. Hoe kunnen we met zijn allen meer efficiëntie krijgen? Tijdens mijn masterclass netwerken en allianties heb ik onder andere geleerd dat je voor maatschappelijke problematiek of voor het voorkomen van grote maatschappelijke kosten, bijvoorbeeld obesitas, een doelgerichte organisatienetwerk kan opzetten. Het is wel een van de moeilijkste vormen van netwerken, maar zeker effectief. Op het moment dat je het als organisatie met je eigen ‘product’ (kernproduct) het niet meer alleen kan oplossen, moet er gekeken worden naar ‘open innovation’. Vanuit dit netwerk wordt er gekeken naar de eindgebruiker en is er maatwerk. De soevereiniteit van je organisatie neemt wel af, maar je hebt het netwerk nodig om vooruit te gaan. Naar mijn idee wordt er op dit moment nog teveel vanuit de organisaties zelf gekeken en het eigen belang. Laat je eigen agenda los en je kan samen tot hetzelfde resultaat komen. Met de actieve organisaties binnen bijvoorbeeld een wijk bespreek je of je samen goed bezig bent. Met de differentiatie aan organisaties en integratie kom je tot maatwerk en innovatie.





0 opmerkingen

Comments


bottom of page